Eerste dag in Kathmandu/Thamel

Het is zover! Mijn reis naar Nepal is begonnen. Vandaag alweer mijn eerste dag in Kathmandu/Thamel nadat ik gisteren ben aangekomen op het vliegveld.

Tijdens de vliegreis zag ik op Amsterdam een bekend gezicht van tv. Het bleek 1 van de kandidaten te zijn van boer zoekt vrouw seizoen 2009. Boer Wietse bleek in het echt toch wel heel anders te zijn dan op tv. Na een vlucht van ongeveer 7 uur van Heathrow naar Dehli was het wel even schrikken bij het uitstappen van het vliegtuig. Wat een hitte!! Later bleek dat de warme motoren van het vliegtuig ook iets hiervan veroorzaakten maar warm en benauwd was het alsnog. Wat me direct opviel in India is dat hier op 1 werkfunctie verschillende mensen staan. Zo zaten er bijv. 5 mannen in rolstoelen te wachten op mensen die deze nodig hebben bij verplaatsingen door het vliegveld.

Met wat vertraging van ongeveer een uur in India kon ik uitstappen in Kathmandu. Het bleek vandaag erg veel te regenen wat hier wel vaker gaat voorkomen in augustus vanwege het regenseizoen. Met een taxi werd ik gebracht naar mijn hotel waar ik 2 nachten mocht verblijven om een beetje rust te krijgen. De rit van het vliegtuig naar het hotel heb ik niet veel kunnen zeggen tegen de taxi chauffeur. Ik was alleen maar onder de indruk van heel het leven om me heen. Wat een chaos en armoede! Overal om me heen zag ik vuilnis, straatkinderen, bedelende mensen, straathonden/katten etc etc.

Eenmaal, goed kapot en een beetje ontdaan van wat ik allemaal gezien had, aangekomen bij mijn hotel Excelsior in Thamel bleek de armoede hier toch wel een stuk minder te zijn. Later hoorde ik dat dit ook de meeste toeristische regio is van Nepal. Een korte douche later werd direct gestart met een kleine introductie door iemand van de staff van projects abroad. Hierna heb ik direct wat gedronken en gegeten met 1 van de andere vrijwilligers uit Duitsland (Robert) die hier net een dag langer was dan ik. In Thamel heb je wel verschillende restauranten waar je als toerist lekker en veilig gezond kunt eten.

De volgende dag kon ik mooi uitslapen tot en met 8.30. Na een introductie en rondleiding in Thamel in de ochtend ben ik samen met een andere vrijwilliger uit Engeland (Matt) lopend naar de monkey temple, op z'n Nepali's Swayambhunath, geweest. Onderweg tijdens deze lange wandeltocht tegen trappen op kwamen we een Sherpa achterop die ons de weg wilde wijzen naar de tempel. Het bleek een 41 jarige sherpa te zijn die al 8 keer op de top gestaan heeft van de mount everest! Geweldig om verschillende ervaringsverhalen te horen van deze man. Ik was ook blij te zien dat zelfs hij kortademig boven kwam bij de tempel. Vanaf de tempel kon je verschillende mooie uitzichten zien op Kathmandu en heb ik een goede indruk gekregen van het boeddistisch geloof, hoop hier nog meer over te kunnen leren in deze tijd hier. Op de terugweg hebben we de Kathmandu durbar square bezocht. Dit is een plein met verschillende oude tempels, paleizen en straten uit de 18e eeuw. Tijdens het bezoeken van deze twee bezienswaardigheden van Kathmandu merkte ik wel dat ook ik een flinke bezienswaardigheid ben voor de mensen hier. Erg vaak werd ik aangesproken over mijn lengte en door bijna iedereen nagekeken. Na afscheid te hebben genomen van onze 'sherpa guide' zijn we weer terug gegaan naar ons hotel waar we dus nog 1 nacht kunnen overnachten. Heb dus een geweldige eerste dag gehad om te beginnen! Zie de foto's voor plaatjes bij alle indrukken die ik hier vertel.

Morgen begint mijn vrijwilligerswerk en ga ik slapen bij mijn gastgezin. Ik weet niet hoe het daar is gesteld met internet en dergelijke dus het is even afwachten wanneer ik mijn volgende bericht kan plaatsen. In het weekend ga ik waarschijnlijk wel weer terug naar hotel Excelsior in Thamel omdat alle vrijwilligers hier dan verzamelen voor ervaringsverhalen en ontspanning.

Namaste vanuit het momenteel regenachtige Nepal!!

Guido 08-08-2011 16:40

Hey Willem!
Mooi om je verhalen zo te lezen Al die armoede etc zal inderdaad vast veel indruk gemaakt hebben.. Wel goed dat je al contacten hebt gelegd met anderen, dat scheelt altijd weer.
Gaat dus wel goed komen!
Succes!

Bart 08-08-2011 16:57

YO LLJZDB!!!

Goed om te horen dat de reis goed is verlopen en dat je gelijk al kennis hebt gemaakt met een paar andere vrijwilligers! Maar niet alleen daar ben je een attractie hoor, hier in NL kun je er ook wat van!;-) Heel veel plezier alvast bij je gastgezin en houdt ons op de hoogte! X

Bartje

Eva 08-08-2011 22:20

WILLUHMMMMMM ;-)
leuk om wat van je te lezen, zet hem op!

Gees 09-08-2011 03:26

Ahhh superleuk! Klinkt goed, kan niet wachten!
xxx

Liselot en Libby 09-08-2011 05:13

lieve willem!!
wat goed om nu al een verhaal van je te lezen! i am impressed. moet wel een beetje een cultuur shock voor je zijn om al die armoede en viezigheid te zien.
toffe foto's! heel leuk om indruk te hebben wat je allemaal al hebt gezien. veel plezierrrr! liefs!

hai willem!
ik mis je! I hope you are having a wonderful time in nepal! we are jealous, and liselot is definitely sad that you are gone for so long. I will try my best to follow your blog (with the help of google translate) and check your photos! I am so jealous of your adventure. liefs!

Arjan 09-08-2011 08:09

Willem! Of is het beter reus Willen .

Leuk om de belevenissen van je te volgen. Ik heb me aangemeld voor de mailinglist dus ben steeds op de hoogte van je nieuwe verhalen.

Heel veel suc6 daar. En klim nog ff paar keer naar die tempel dan kun je na een half jaar met een gerust hart de klimwand op .

Groet,
Arjan

Joukje 09-08-2011 12:01

Hej Willem!!
Super leuk om van je te lezen hoe je het daar hebt! Heel veel plezier en succes daar nog!
xxx

Cindy 09-08-2011 14:45

Wow Willem! Wat een verhalen en foto's zo snel al! Klinkt super!
Enjoy!

Maarten 09-08-2011 21:23

Hee Willem!

Fijn dat je goed bent aangekomen en het direct goed naar je zin hebt! Al direct een heel boeiend verhaal neergezet, dat belooft nog wat de komende 6 maanden!
Succes met je eerste werkweek!

Groetjes,
Koning

Familie 09-08-2011 22:18

Willem!

Mooie verhalen al jongen! Wat een drukte daar ook.. Mooie fotos! Kijk maar naar ons mailtje!
Sterkte met het maken van een begin!

Liefs

Pa, Ma, Mats & Jesse!

Rieneke 11-08-2011 09:47

Ha Willem! Wat een super mooie foto's nu al! Wel fijn dat je daar ook kan uit eten! Misschien fijn als je na 2 maanden genoeg hebt van de rijst met linzen en rijst met linzen en groenten Heel veel succes daar! Groetjes Rieneke